Black Week według Shoper: Rekordowe zakupy, wzrost popularności płatności online i strategie marketingowe sprzedawców

Black Week to nie tylko czas intensywnych zakupów, ale również okres analizy trendów konsumenckich i zachowań klientów. W trakcie tego długo oczekiwanego przez sprzedawców weekendu zakupowego Shoper – najchętniej wybierany dostawca usług e-commerce na abonament w Polsce – przeprowadził szczegółową analizę i podsumował zakupy Polaków.

W czasie Black Week klienci korzystają z wielu promocji dostępnych na różnych platformach. Dane sprzedażowe ze sklepów internetowych Shoper kolejny rok z rzędu potwierdziły, że polscy  konsumenci nabyli biegłości w poszukiwaniu promocji  i robieniu zakupów w  wielu kanałach równocześnie. Łączna wartość transakcji (GMV Sklepy) między 24 a 27 listopada przekroczyła 190 mln  zł, co stanowi wzrost o 27% względem roku poprzedniego.

  • Podczas Black Week Shoper odnotował największą liczbę zamówień w piątek, który stał się najbardziej dochodowym dniem sprzedaży w tym okresie.
  • Najchętniej wybieranymi produktami podczas tegorocznego Black Week były: odzież, akcesoria do domu i ogrodu oraz kosmetyki i perfumy. Na szczególną uwagę zasługuje wzrost popularności produktów z kategorii Sprzęt AGD/ RTV, których wartość sprzedaży była 135% większa niż w roku ubiegłym.
  • Produkty w sklepach Shoper sprzedawały się co 0,5 sekundy, a średnia wartość koszyka wzrosła w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosła prawie 380 zł.

– Cieszę się z sukcesu sprzedażowego naszych sprzedawców podczas Black Week. To dowód, że nasza strategia, oparta na 4 kluczowych dla e-commerce segmentach, czyli: sprzedaży wielokanałowej, logistyce, płatnościach i reklamie cyfrowej, to dobry kierunek. Integracja sklepów internetowych z rozbudowanymi marketplace’ami pozwoliła naszym sklepom dostarczyć nie tylko atrakcyjnych promocji, ale również różnorodności i wygody zakupów – komentuje Paweł Rybak, Chief Commercial Officer Shoper S.A.– Dynamiczny wzrost transakcji, zwłaszcza w najważniejszych branżach, oraz intensywność zakupów potwierdzają, że Shoper jest kluczowym partnerem dla polskich przedsiębiorców. Rola Black Week będzie rosła – dodaje.

Różnorodność i bezpieczeństwo transakcji online

Konsumenci robiący zakupy w sklepach internetowych Shoper poszukiwali różnorodnych form płatności i zapewnienia bezpieczeństwa transakcji online.

  • Najchętniej wybierane formy płatności to: BLIK,  przelew natychmiastowy oraz karty płatnicze.
  • Najwyższą dynamikę wzrostu (85% więcej niż w 2022 roku) wykazała płatność za pomocą portfeli  elektronicznych, tj.  Apple Pay oraz Google Pay.
  • Warto również zwrócić uwagę na rosnącą popularność form płatności typu BNPL (kup teraz, zapłać później). W tegorocznym Black Week wartość transakcji opłaconych za pomocą PayPo była o 77% większa, niż w 2022 roku.

– Konsumenci coraz chętniej finansują swoje zakupy, zwłaszcza te większe, przy pomocy płatności odroczonych. Wynika to m.in. z lepszej dostępności takich form w e-sklepach oraz z wymagającej sytuacji ekonomicznej wielu Polaków, chcących skorzystać z promocji bez narażania budżetu domowego – komentuje Paweł Rybak, Chief Commercial Officer Shoper S.A.

Sprzedaż napędzana strategią reklamową i silną marką

Sprzedawcy na długo przed nadchodzącym Black Week aktywnie planują i wdrażają strategie marketingowe, które mają za zadanie jeszcze bardziej wzmocnić sprzedaż w tym czasie.

  • Najskuteczniejszym źródłem, które “przyprowadziło” najwięcej klientów do sklepów internetowych działających na platformie Shoper, była wyszukiwarka Google. Aż 59% zrealizowanych zakupów pochodziło w tym roku z tego właśnie kanału.
  • Tegoroczne zakupy potwierdziły, że sklepy powinny inwestować we wzmocnienie swojej marki i dbać o jej zasięg, ponieważ 31% więcej sprzedaży niż w roku ubiegłym pochodziło z wejść bezpośrednich na strony sklepów internetowych.

Wszystkie tegoroczne wyniki sklepów Shoper wskazują, że rola Black Week, a nawet Black Weeks w e-commerce stale nabierają na znaczeniu. Zmieniają się jednak potrzeby i preferencje konsumentów, m.in. te dotyczące form płatności. To dla sprzedawców – a tym samym i dla platformy Shoper – sygnał do dalszego rozwoju oferty oraz podejścia do klienta.

Więcej o druku i branży

Przez długie lata, gdy myśleliśmy o jakiekolwiek drukarni, to chodziło właśnie o drukarnię offsetową. Drukarnie z dużą maszyną, gdzie nanoszenie farb na papier nie odbywa się bezpośrednio, a przy użyciu formy drukowej. To właśnie na formie drukowej znajduje się obraz tego, co będzie drukowane. I jest on powielany na kolejnych arkuszach. Jest to złożony proces, ponieważ najpierw trzeba przygotować ową formę (bez zagłębiania się w różne, dostępne technologie). Dochodzimy właśnie do odpowiedzi na nasze pytanie. Drukarnia offsetowa mogłaby wydrukować 100 wizytówek, ale kosztowałyby tyle samo, co 1000 wizytówek, ponieważ nakład pracy byłby ten sam - czyli przygotowanie formy drukarskiej, przygotowanie farb, ustawienie maszyny. Dlatego też można spotkać się z pozornie niemiłymi drukarzami, którym nie chce się tłumaczć istoty druku offsetowego. Ale to nie znaczy, że wszyscy są niemili!

Obecnie jest to już niemal standard i podstawowy nakład wizytówek. No ale co się zmieniło, że niektóre drukarni oferują wizytówki w mniejszych nakładach? Różnica dotyczy technologii. Stało się to możliwe, dzięki ciągle rosnącej popularności druku cyfrowego. Druku bez form drukowych, bezpośrednio na papierze. Czyli prościej, szybciej i przede wszystkim taniej. Bez problemu można wydrukować nawet 1 plakat i przesłać je od razu do klienta.

Niejednokrotnie mogliście usłyszeć negatywne opinie na temat jakości druku cyfrowego, że to nie ta jakość itd. Tak były, na początku wprowadzania tej technologii. Te czasy jednak minęły i dla większości projektów nie będzie widać żadnej różnicy w jakości wydruku, niezależnie od wybranej technologii.

Wybierz druk cyfrowy, jeśli potrzebujesz niższy nakład i masz mniej czasu. Czyli jeśli potrzebujesz 100 ulotek A5 na jutro, wybierz druk cyfrowy.  Druk offsetowy będzie bardziej opłacalny przy większych nakładach - np 1000 plakatów A3.

Jeżeli na co dzień drukujemy bardzo dużo i tym samym potrzebne nam są wysokiej jakości wydruki, nie powinniśmy zapominać o tym, że decydując się na zakup swojego własnego urządzenia, nie będzie to dla nas zbyt opłacalne. Warto więc w tym przypadku wybrać renomowaną drukarnię cyfrową, gdzie tak naprawdę bardzo szybko będziemy mogli zrealizować wszystkie niezbędne projekty.

Przede wszystkim nie powinniśmy zapominać o tym, że bardzo ważne jest aby wybrana przez nas firma posiadała bardzo duże doświadczenie na rynku. Jest to istotne, ponieważ tylko dzięki temu będziemy mieć pewność, że pracownicy będą mogli nam pomóc wykonać nawet najbardziej skomplikowane projekty. Jest to bardzo ważne, ponieważ często w wielu przypadkach może okazać się, że drukarnie cyfrowe nie podejmą się takiego rozwiązania. O czym jeszcze w tym przypadku pamiętać?

Oczywiście tutaj liczy się także wysoka jakość wydruku. W szczególności jeżeli nasze zlecenie dotyczy między innymi wizytówek lub też folderów reklamowych, które będą również kolejno przekazywane do naszych klientów, nie możemy oszczędzać właśnie na takich parametrach. To w dużej mierze wpływa na renomę naszej firmy, dlatego drukarnia cyfrowa, która będzie w stanie wydrukować nam wysokiej jakości projekty jest naprawdę potrzebna.

Warto pamiętać, że bardzo dużym błędem jest kierowanie się ceną podczas wyboru drukarni. Oczywiście jeżeli zależy nam na wspomnianej wcześniej jakości, nie zapłacimy za taką usługę mało. Coraz więcej osób wycofuje się z naprawdę pięknie wykonanych projektów na rzecz tańszych drukarni. Jeżeli ma to być nasza reklama, nie powinniśmy wybierać taniej firmy.

Obecny rozwój technologii pozwala na naprawdę wiele. Przykładem są wszelkie techniki nanoszenia druku. Mało kto wie, że druk cyfrowy to jedna z najbardziej popularnych metod druku. Dlaczego? Bo dzięki niej można sobie pozwolić na druk małoformatowy, często używany w np. produkcji materiałów typowo reklamowych. Można zaliczyć do nich wizytówki, ulotki, etykiety, broszury, katalogi, nadruki.

Współczesne maszyny w druku cyfrowego pracują zgodnie z technologią elektrofotograficzną (inaczej laserową). Oznacza to, że zamiast typowej matrycy tego rodzaju sprzęt wykorzystuje specjalistyczny cylinder, znany w węższych kręgach jako fotoreceptor. Maszyna pokryta jest odpowiednią warstwą światłoczułą, która dzięki wiązce laserowej tworzy jeszcze nie wywołany obraz. Dopiero za pomocą tonera maszyna nanosi obraz na specjalnie przygotowany nośnik, taki jak folię lub papier, a następnie zespala go termicznie.

Wykonane tą metodą wydruki pozwalają na natychmiastową dalszą obróbkę. Ponadto mogą być realizowane w atrakcyjnych cenach nawet przy bardzo niskich nakładach. Można wykorzystać druk cyfrowy do przeróżnych projektów o różnych gramaturach. W dodatku technologia druku cyfrowego pozwala na wykorzystanie personalizacji - czyli na druk kolorowy lub na umieszczanie na wydrukach konkretnych danych. Jakość i szybkość wydruków cyfrowych jest obecnie coraz lepsza, na miarę druku offsetowego.

Drukarnia cyfrowa to ta prostsza technika druku. Trzeba powiedzieć, że drukowanie w technologii offsetowej jest o wiele bardziej skomplikowane. Projekt graficzny musi być wcześniej naświetlony najczęściej na fotonaświetlarce i na blachach drukarskich. Każda blacha to odpowiednio jeden z kolorów CMYK. Następnie blachy umieszcza się w maszynie i odpowiednio pozycjonuje. Specjalista nakłada farbę drukarską i dopiero wtedy może zacząć drukować pierwszą kopię projektu, jednak najczęściej po skończonej pracy wyrzuca je do śmieci, bo ciężko o idealny wydruk za pierwszym razem.

To właśnie dlatego drukarz najpierw ogląda pierwsze kopie i wprowadza poprawki, czyli korektę kolorów (jeśli klient chce druk kolorowy), pasowania i reszty ustawień. Całościowy proces jest dość czasochłonny, choć z drugiej strony wszystko zależy od sprzętu. Nowoczesne maszyny offsetowe automatyzują wszystkie te kroki, jednak w nieco starszych modelach wszystko od początku do końca trzeba wykonywać ręcznie.

Warto dodać, że zanim maszyna zacznie dobrze drukować, to drukarnia offsetowa musi często wydrukować nawet kilkadziesiąt kopii jednego materiału. Przekładając to na koszta uruchomienie procesu druku offsetowego to dość spory wydatek.

Leave a Comment